Bezoek aan legale kwekerijen in Canada

In een groep van vijftig Nederlandse coffeeshopondernemers heeft Wouter, directeurbestuurder van Het Dilemma, in maart 2018 een werkbezoek gebracht aan drie grote legale wietkwekerijen in Canada. “Ik heb er met eigen ogen gezien hoe professioneel en hoe grootschalig het kan”, reageert Wouter op de vraag hoe hij het werkbezoek heeft ervaren. Hij legt uit dat we in Nederland achterlopen. Den Haag doet het rustig aan. Ondertussen maakt Canada maar al te graag gebruik van de Nederlandse grondstoffen en materialen en zijn de Canadezen buiten de landsgrenzen op overnamepad, ook in Nederland. Wie had dat twintig jaar geleden, toen Nederland werd geprezen om zijn koppositie, ooit kunnen bedenken…

Bedrijven

De bezochte bedrijven zijn stuk voor stuk jonge, snelgroeiende bedrijven die medicinale wiet telen en zich klaarstomen voor de levering aan de recreatieve markt. Naar verwachting legaliseert Canada de wietteelt nog dit jaar. Bij Tweed in Smith Falls, het eerste bedrijf van het werkbezoek, zijn honderden werknemers actief en hebben ze ook nog eens honderden vacatures. Het bedrijf is gevestigd in een voormalige chocoladefabriek. Het volgende bedrijf, TerrAscend in Mississaugo (Ontario), is een biofarmaceutisch bedrijf. Zij zien in de toekomst een grote afzetmarkt van cannabistoepassingen die vergelijkbaar zijn met medicijnen zonder recept. Bijvoorbeeld pijstilling en verlichting bij overgangsklachten. Het zwaarbeveiligde Canntrust was het laatste bedrijf van het werkbezoek. Zij maken gebruik van Nederlandse producten zoals zaden, voeding, kassen, lampen en watersystemen. Bij alle drie de bedrijven hebben de beveiliging en hygiëne een hoge prioriteit. Van pasjes tot mondkapjes en ‘overshoes’, niemand mag de enorme ruimtes betreden zonder deze bescherming.

Cannabis

De geproduceerde cannabis slaan de bedrijven vanzelfsprekend op. In een indrukwekkende kluiskamer kan cannabis liggen ter waarde van wel 150 miljoen dollar. Ook na de distributie ervan is ieder product te terug te leiden naar de productiepartij. Het proces is goeddoordacht en kan een enorme vraag aan. De Canadese cannabisbranche verwacht dat in de toekomst 70% van de Canadezen in aanraking komt met een cannabisproduct. Met name de ‘edibles’ zijn daar enorm in opkomst. Dit zijn etenswaren waar cannabis aan is toegevoegd. Bijvoorbeeld chocolade met cannabis. De verpakking geeft aan wat erin zit. In Canada rookt een veel kleiner percentage van de bevolking dan hier. Zij kiezen voor een andere manier van cannabisconsumptie. Deze manier is gezonder dan cannabis roken in een tabakssigaret met nicotine. In Nederland zijn ‘edibles’ (nog) verboden.

Nederland

Nederland is volgens Wouter zeker nog niet toe aan de Canadese grootschalige aanpak. Hij opteert eerder voor een kleinschalige start. “Begin met bijvoorbeeld twee soorten, bied ze aan naast de huidige cannabis in de shop en kijk hoe klanten erop reageren. Later kun je dit dan uitbreiden.” Het liefst zou hij de teelt zelf opzetten of zijn cannabis op een hele eenvoudige manier inkopen. Klein beginnen heeft een aantal voordelen. Het vraagt niet om een enorm grote investering en bijstellen is eenvoudiger. In Californië USA is de opzet ook kleinschaliger dan in Canada. De 700 licenties die daar zijn uitgegeven om legaal wiet te telen zorgen voor marktwerking en risicospreiding. De slechte teeltbedrijven zullen naar verwachting automatisch het onderspit delven. Eigenlijk hebben we nu in Nederland ook al een grote hoeveelheid kleine telers. Ze zijn alleen illegaal, onzichtbaar en oncontroleerbaar. De overheid heeft in tien gemeenten een experiment met gecontroleerde teelt voor de duur van vier jaar toegezegd. Gedurende deze jaren is er nog geen duidelijkheid over het toekomstige cannabisbeleid. De deelnemende shops investeren in het experiment en richten de bedrijfsprocessen erop in. Hoe het na vier jaar gaat, weet niemand nog. Gaat het geplande experiment Nederland helpen of blijven we achter de feiten aanlopen en missen de Nederlandse ondernemers straks de boot?

Cannabis Connect

De organisatie van het werkbezoek aan Canada was in handen van Cannabis Connect, de landelijke koepel van ondernemers in de cannabisbranche. Wouter zit in de stuurgroep van deze koepel waar zo’n 250 cannabisondernemers bij zijn aangesloten. Het werkbezoek aan Canada was een groot succes, en niet alleen inhoudelijk. Wouter: “Het heeft collega’s met elkaar verbonden.” Verbinding, verbazing en inzichten stonden centraal tijdens dit waardevolle werkbezoek aan Canada.