De teller staat nu op 33 gemeenten voor het experiment

Sinds de presentatie van het regeerakkoord van het kabinet Rutte III melden zich vrijwel dagelijks gemeenten die mee willen doen aan de geplande experimenten met gereguleerde cannabisteelt. Een -voorlopig- overzicht. Dat het storm loopt is eigenlijk geen verrassing: niet minder dan 61 gemeenten hebben het Joint Regulation manifest ondertekend en daarmee verklaard dat zij voorstander zijn van regulering. Tijdens het congres van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) in juni 2016 toonde bijna negentig procent van de gemeenten zich voorstander van experimenten met gereguleerde teelt.

In onderstaande lijst zijn alleen gemeenten opgenomen die sinds 7 oktober 2017 expliciet hebben aangegeven dat zij deel willen nemen aan een experiment met cannabisteelt en waar hiervoor een raadsmeerderheid bestaat. Het overzicht is gebaseerd op berichtgeving in de media en contacten met lokale politici. De teller staat nu op 33 gemeenten.

ALPHEN AAN DE RIJN
AMSTERDAM