Dilemma ondersteunt bij opstart Columbus Harderwijk

De gemeente Harderwijk volgt het Zwijndrechtse model en start een niet-commerciële coffeeshop. Een stichting exploiteert de coffeeshop, precies zoals in Zwijndrecht. De burgemeester van Harderwijk, Harm-Jan van Schaik, en de raad van bestuur van de nieuwe stichting hebben al in 2017  een werkbezoek gebracht aan Stichting Het Dilemma.Ze hebben inzicht gekregen in de werkwijze en in hoe de werkwijze afwijkt van die van commerciële coffeeshops. In Harderwijk hebben ze slechte ervaringen met een commerciële coffeeshop. De transparante werkwijze van het Dilemma sprak ze erg aan. Op 9 maart 2018 is in Harderwijk de niet-commerciële coffeeshop Columbus Cannabis Store geopend. Twee medewerkers van Het Dilemma hebben de nieuwe coffeeshop twee dagen lang op weg geholpen.

Huiselijk

Coffeeshop Columbus Cannabis Store is gevestigd in een volledig verbouwd pand waar eerder een restaurant zat. De nieuwe coffeeshop heeft een mooie rookruimte. Spelletjes, magazines en een grote bank om te chillen zorgen voor een gezellige, huiselijke sfeer. Net als in Zwijndrecht is het een ontspannen plek waar uiteenlopende culturen gemoedelijk bij elkaar komen. De ruimte kijkt uit op een straat met winkelend publiek en heeft een fijne rook afzuiginstallatie.

Controle

Een beveiliger controleert iedereen die naar binnen wil op leeftijd en op het bezit van alcohol. Ook eventuele overlast buiten pakt de beveiliger aan. Eenmaal binnen wacht er een warme ontvangst door de shopmedewerkers. Om cannabis te kopen, hebben consumenten een pasje nodig. Na registratie met geboortedatum in het kassasysteem ontvangt de cannabisconsument een pasje. Met een pasje kan de consument maximaal 5 gram per dag kopen. Het kassasysteem registreert dit. Het is  één van de voorwaarden die de gemeente aan de nieuwe coffeeshop stelt.

Voorlichting

De medewerkers van Het Dilemma hebben folders over cannabis en andere drugs mee naar Harderwijk genomen. Dat kwam goed uit, want de nieuwe coffeeshop had nog geen informatiemateriaal. Dit materiaal gebruiken de medewerkers om de consumenten goed voor te lichten. Ze gaan het gesprek aan en geven na afloop een folder mee.

Ondersteuning

De medewerkers van Het Dilemma hebben de barmedewerkers van Columbus geholpen met het kassasysteem. In Xpresso hebben ze dertien jaar met ditzelfde systeem gewerkt. Deze ervaring kwam nu goed van pas. Ook hebben de medewerkers van het Dilemma de leden van de raad van bestuur geïnformeerd over uiteenlopende praktische onderwerpen. Bijvoorbeeld over voorlichting, presentatie en informatie via website en sociale media. Ook overlastbeperking, veiligheid en efficiënte werkwijzen kwamen ter sprake. Verder hebben ze het gehad over medicinale toepassingen en producten zoals CBD-olie. Stichting Columbus was erg blij met de ondersteuning van het Dilemma. Ze willen van Columbus een groot succes maken. Het zal zeker niet de laatste keer zijn geweest dat Het Dilemma en Columbus contact met elkaar hebben gehad.