Spannabis 2017

Dilemma bezocht cannabisbeurs en social club in Barcelona!

Directeur Wouter van Stichting Het Dilemma heeft samen met medewerker Tice dit voorjaar een bezoek gebracht aan Barcelona. Ze bezochten daar dé beurs op cannabisgebied, Spannabis, en een cannnabis social club.

Spannabis

Op de grootste cannabisgerelateerde beurs van Europa keken ze hun ogen uit. Samen met 30.000 andere bezoekers hebben ze gezien wat er allemaal te koop is in de cannabiswereld. Zo’n 220 standhouders toonden hun bijzondere producten en moderne materialen, van zaden tot jointmachines. Het internationale publiek bestond uit blowers, growers en cannabisondernemers. Ook veel Nederlandse cannabisondernemers waren naar de beurs gekomen. Het beursbezoek heeft  gezorgd voor meer kennis op het gebied van cannabis en cannabisteelt en voor nuttige contacten. Ook heeft het bezoek aan Spannabis de kijk op de cannabiswereld flink verbreed. ‘Wat is dit groot en groots, en wat zijn er veel mensen in de wereld bezig met cannabis! Het is een cultuur die nooit zal verdwijnen!’, aldus Wouter na afloop van het bezoek aan Spannabis 2017.

Cannabis social club

Ook interessant was het bezoek aan een cannabis social club in Barcelona. Op een onopvallende, niet-zichtbare plek achter neutrale deuren komen de leden van de club bij elkaar. Barcelona (en omgeving) telt meer dan 500 social cannabis clubs. De grootte varieert. De club die Het Dilemma heeft bezocht was enorm. In een ruimte vijf keer zo groot als Xpresso waren zo’n 150 bezoekers aanwezig. Allemaal leden van de club. Niet-leden hebben geen toegang. De sfeer was erg goed. Gezien het aantal is de cannabis social club een razend populair concept in Barcelona en omgeving. Wouter: ‘Het is zeker de moeite waard om ons te verdiepen in dit concept.’ Het uitgangspunt is dat leden aangeven wat ze denken te gaan verbruiken in een maand, zodat dit geteeld kan worden. In de club betalen leden met een pasje. Daarop staat het vooraf betaalde geld. Naast hasj en wiet verstrekken de sociale cannabis clubs ook cannabisconcentraten. Concentraten hebben als voordeel dat gebruikers ze niet roken en dus de schadelijke stoffen van roken niet  binnenkrijgen. In Nederland zijn cannabisconcentraten verboden.

Het bezoek aan Barcelona heeft veel indruk gemaakt en is zeker voor herhaling vatbaar. Ook in praktische zin heeft Stichting Het Dilemma al profijt van deze trip. De stichting heeft via de beurs een nieuwe, moderne machine aangeschaft.